3. žiadosť o platbu
Zdržanie a/alebo nesplnenie jedného míľnika ohrozuje podanie celej žiadosti
o platbu Európskej komisii, t.j. vyplatenie 814 715 000 EUR resp 662 360 816 EUR po odrátaní predfinancovania.
Národná implementačná koordinačná autorita pravidelne vyhodnocuje plnenie míľnikov a cieľov z časového i obsahového hľadiska.
Slovensko podalo 3. žiadosť o platbu 25. septembra 2023. Po pozitívnom vyhodnotení Európskej komisie ju obdržalo v plnej výške 28. decembra 2023.
Viac informácií nájdete v časti Aktuality.
Míľniky/ciele
Reforma trhu s elektrinou
Komponent 1: Obnoviteľné zdroje energie a energetická infraštruktúra
Reforma 1: Úprava právneho rámca v oblasti elektroenergetiky
Právny rámec sa zmení novelizáciou zákona 251/2012 Z. z. o energetike a zákona 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach na účely transpozície smernice 2019/944. Aktualizovaný právny rámec okrem toho uľahčí nové aktivity a prístup subjektov na trh s elektrinou (komunity vyrábajúce energiu, agregátor, samospotrebiteľ, skladovanie elektriny) a zároveň zvýši celkovú flexibilitu elektrizačnej sústavy a zlepší možnosti pripojenia nových obnoviteľných zdrojov do sústavy SR.
MH SR
Q4 2022
Rámec na podporu investícií do nových obnoviteľných zdrojov
Komponent 1: Obnoviteľné zdroje energie a energetická infraštruktúra
Reforma 2: Právny rámec v oblasti podpory OZE
OZE v sektore dopravy, elektroenergetiky a teplárenstva. Právny rámec sa upraví novelou zákona 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a zákona 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike.
Ministerstvo hospodárstva prijme dlhodobý plán aukcií pre nové obnoviteľné zdroje, ktorý prispeje k lepšej predvídateľnosti prírastku nových kapacít OZE.
Ministerstvo hospodárstva prijme novú aukčnú schému pre nové zdroje elektriny z OZE (vymedzené v Investícii 1) a podporné schémy na investície do modernizácie existujúcich zdrojov elektriny z OZE (tzv. repowering) (vymedzené v Investícii 2) a zvyšovanie flexibility elektrizačnej sústavy (vymedzené v Investícii 3). V schémach sa stanovia kritériá oprávnenosti pre podporované spoločnosti, ktoré zaistia súlad s vnútroštátnymi aj únijnými právnymi predpismi v oblasti životného prostredia, ako aj s technickým usmernením týkajúcim sa uplatňovania zásady „výrazne nenarušiť“ (2021/C58/01), pokiaľ ide o podporované činnosti a/alebo spoločnosti, pričom zabezpečia prírastok nových kapacít OZE, ako sa uvádza v príslušných cieľoch (pre Investície 1, 2 a 3). Projekty v oblasti modernizácie bioplynových staníc dosiahnu aspoň 80 % úspor emisií skleníkových plynov vo vzťahu k metodike úspor skleníkových plynov a porovnateľnému fosílnemu palivu stanovenému v prílohe VI k smernici (EÚ) 2018/2001, v súlade s podmienkami vyplávajúcimi z delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2021/2139. V prípade transformácie na zariadenia vyrábajúce biometán úspory emisií skleníkových plynov dosiahnu aspoň 70 % vo vzťahu k metodike úspor skleníkových plynov a porovnateľnému fosílnemu palivu podľa prílohy VI k uvedenej smernici. Podporovať sa budú len také investície do vodnej energie, ktoré sú v súlade s acquis EÚ.
MH SR
Q4 2022
Implementačný plán na mobilizáciu zelenej obnovy rodinných domov
Komponent 2: Obnova budov
Reforma 1: Zosúladenie podporných mechanizmov obnovy rodinných domov
Implementačný plán zmapuje rôzne schémy podpory a zharmonizuje ich. Bude obsahovať podrobné informácie o príprave na spustenie schémy, jej harmonograme a správe, ako aj o monitorovaní obnovy a overovaní úspory energie, najmä prostredníctvom energetických certifikátov alebo iných zodpovedajúcich dokumentov.
MŽP SR
Q3 2022
Spustenie podpornej schémy na mobilizáciu úspor energie a zelenej obnovy
Komponent 2: Obnova budov
Investícia 1: Zlepšenie energetickej hospodárnosti rodinných domov
Programy na mobilizáciu úspor energie a ekologickú obnovu sa budú navrhovať a realizovať v súlade s opatreniami a harmonogramom prijatými v implementačnom pláne. Príslušné výzvy uverejní Slovenská agentúra životného prostredia na webovej stránke.
MŽP SR
Q3 2022
Novelizácia zákona o ochrane prírody a zákon o vodách
Komponent 5: Adaptácia na zmenu klímy
Reforma 2: Reforma ochrany prírody a hospodárenie s vodou v krajine
Ministerstvo životného prostredia pripraví novelu zákona o ochrane prírody, ktorá nadobudne účinnosť v januári 2022. Potom bude nasledovať vypracovanie návrhu nového modelu fungovania chránených území (do 31. decembra 2022. Reforma hospodárenia s vodou v krajine pripraví pôdu pre revitalizáciu vodných tokov, čím sa zvýši protipovodňová ochrana v krajine. Ministerstvo životného prostredia vypracuje do 31. decembra 2022 novú koncepciu vodnej politiky a do 31. decembra 2022 novelizuje zákon o vodách, pričom budú aktualizované technické normy, ktoré umožnia revitalizáciu vodných tokov tak, aby sa maximalizovalo zadržiavanie vody v krajine, spomalil odtok vody a obnovili zásoby podzemnej vody.
MŽP SR
Q4 2022
Vyhlásenie výziev na nové schémy podpory na základe Koncepcie rozvoja intermodálnej dopravy
Komponent 3: Udržateľná doprava
Reforma 3: Intermodálna nákladná doprava
Koncepciu rozvoja intermodálnej dopravy schváli vláda SR do 31. decembra 2021. Jej súčasťou budú návrhy legislatívnych zmien, ktoré umožnia prijať opatrenia na systémový rozvoj ekologických druhov nákladnej dopravy. Podpora bude smerovať k odstráneniu technických problémov pri prechode na intermodálnu dopravu a k zvýšeniu jej atraktivity. Na tomto základe sa do 31. decembra 2022 vyhlásia výzvy na nové schémy podpory, ktoré pomôže zlepšiť dostupnosť intermodálnej dopravy na nediskriminačnom princípe, čo vytvorí predpoklady na jej rozvoj vo všetkých regiónoch Slovenska. Výzvu schváli ministerstvo dopravy a výstavby.
MD SR
Q4 2022
Nový balík opatrení na podporu alternatívnych pohonov
Komponent 3: Udržateľná doprava
Reforma 4: Zavedenie nových politík pre dlhodobú podporu alternatívnych pohonov v sektore dopravy
Opatrenia urýchlia vývoj alternatívnych pohonov v sektore dopravy. Pôjde napríklad o reformu distribučných taríf, opatrenia na zjednodušenie a zrýchlenie procesu výstavby infraštruktúry pre alternatívne pohony, zavedenie "Práva na nabíjací bod" a zavedenie stabilného predvídateľného viacročného rámca pre podporu budovania príslušnej infraštruktúry pre alternatívne pohony. Nadobudnutie účinnosti uznesenia na podporu alternatívnych pohonov.
MH SR
Q4 2022
Prijatie schémy dekarbonizácie priemyslu
Komponent 4: Dekarbonizácia priemyslu
Reforma 2: Súťažná schéma na znižovanie emisií skleníkových plynov v priemysle
Prijatie schémy dekarbonizácie priemyslu, ktorá prinesie účinné výsledky, ministerstvom životného prostredia. Súťažný systém dekarbonizácie sa zavedie prostredníctvom nediskriminačného, transparentného a otvoreného ponukového konania otvoreného pre všetky priemyselné odvetvia. Podpora sa bude zameriavať na nízkouhlíkové procesy a technológie v priemysle a prijímanie opatrení v oblasti energetickej efektívnosti. Investičná politika schémy bude zahŕňať aspoň tieto kritériá oprávnenosti a výberu projektov: - cieľ najnižšej ceny za tonu ušetreného skleníkového plynu,
- zabezpečenie súladu s acquis EÚ a vnútroštátnymi právnymi predpismi v oblasti životného prostredia, ako aj s technickým usmernením týkajúcim sa uplatňovania zásady „výrazne nenarušiť“ (2021/C58/01), pokiaľ ide o podporované činnosti a/alebo spoločnosti a stanovenie cieľov v oblasti dekarbonizácie, - podporia sa len projekty, ktoré spĺňajú podmienku použitia najlepšej dostupnej technológie,
- podporené subjekty, ktoré sú súčasťou systému EÚ na obchodovanie s emisiami, znížia svoje emisie značne pod referenčnú hodnotu relevantnú pre danú projektovú ponuku.
Podmienka „značne pod referenčnou hodnotou“ bude podmienkou účasti vo verejnej súťaži,
- nebudú sa podporovať žiadne fosílne palivá, - množstvo skleníkových plynov (v jednotkách ekvivalentu CO2, vážený priemer) emitovaných podnikmi podporenými zo schémy klesne aspoň o 30 %.
Slovenské orgány poskytnú záruky týkajúce sa včasného dodania údajov o všetkých podporených projektoch najneskôr do 30. júna 2026 alebo preukážu, že úspory emisií skleníkových plynov sa dosiahnu na základe predpokladaných parametrov podporených technológií (na základe osvedčení výrobcov), alebo sa použije kombinácia oboch prístupov. Predbežné vyčíslenie zníženia emisií skleníkových plynov na prostredníctvom projektov dekarbonizácie môže vychádzať z technických dokumentov, v ktorých sa uvádzajú kľúčové parametre, spotreba energie a vstupné materiály podporených technológií. Slovenské orgány po výbere projektov poskytnú Komisii základné scenáre, ako aj informácie o predpokladanom vplyve podporených technológií.
MŽP SR
Q4 2022
Vykonanie legislatívnych zmien týkajúcich sa povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 1: Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov
Príslušnými ustanoveniami zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve sa zvýši transparentnosť financovania predprimárneho vzdelávania pred zavedením nového normatívneho systému financovania. Zákonom č. 245/2008 Z. z. sa zavedie univerzálny právny nárok na miesto v materskej škole alebo u iného poskytovateľa predprimárneho vzdelávania pre deti od štyroch rokov a následne od dovŕšenia troch rokov.
Právna úprava bude prijatá do 30. júna 2023 s účinnosťou od 1. 1. 2024 a 1. 1. 2025 a zaistí dostatočný počet miest v materských školách alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania pre všetky deti od dovŕšenia štyroch rokov (od septembra 2024) a následne od dovŕšenia troch rokov (od septembra 2025).
Novelou zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a novelou vyhlášky č. 1/2020 Z. z. o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov sa zavedie podmienka, že pedagogickí zamestnanci materských škôl alebo iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania pôsobiaci ako učitelia musia mať vysokoškolské vzdelanie v programe učiteľstvo pre rané a predprimárne vzdelávanie, ak vyučujú deti, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné. Okrem toho sa v právnej úprave zavedie podmienka, že každá materská škola alebo iný poskytovateľ predprimárneho vzdelávania musí mať aspoň jedného zamestnanca s vysokoškolským titulom v programe učiteľstvo pre rané a predprimárne vzdelávanie, ktorý je zodpovedný za dohľad nad kvalitou pedagogickej činnosti. Novela sa prijme najneskôr do 30. júna 2023 a začne sa uplatňovať od 1. januára 2029.
MŠVVaŠ SR
Q4 2022
Počet detí vo veku päť rokov navštevujúcich zariadenie predprimárneho vzdelávania
Komponent: 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 1: Zabezpečenie podmienok na implementáciu povinného predprimárneho vzdelávania pre deti od 5 rokov a zavedenie právneho nároku na miesto v materskej škole alebo u iných poskytovateľov predprimárneho vzdelávania od 3 rokov.
Pre deti vo veku päť rokov bude predprimárne vzdelávanie povinné. Podľa novely školského zákona im bude predprimárne vzdelávanie poskytované: i) v materských školách/špeciálnych materských školách, ktoré sú súčasťou slovenskej sieti škôl a školských zariadení, ii) v rámci individuálneho vzdelávania, napr. na žiadosť právneho zástupcu doma, alebo iii) v zariadení registrovaného poskytovateľa predprimárneho vzdelávania.
MŠVVaŠ SR
Q3 2022
Prijatie zákona o novom vymedzení konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a príprava sprievodných metodických materiálov pre pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a vedenie škôl
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 2: Definícia konceptu špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb detí a žiakov a vypracovanie modelu nárokovateľných podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní vrátane systému ich financovania.
Novelou zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (spolu so samostatnou novou vyhláškou) a novelou zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení sa definujú deti a žiaci zažívajúci prekážky v prístupe k výchove a vzdelávaniu a stanovuje sa ich nárok na vzdelávaciu podporu prostredníctvom osobitných podporných opatrení.
Upraví sa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 630/2008 Z. z., ktoré zohľadňuje pri výpočte normatívneho príspevku prostredníctvom koeficientov rôzne špecifiká.
Reforma si vyžaduje prípravu sprievodných metodických materiálov. Zároveň sa vypracujú metodické hárky pre učiteľov a pracovné listy pre žiakov zamerané na rozvoj jazykových kompetencií detí a žiakov s odlišným materinským jazykom, než je vyučovací jazyk školy, pre rôzne úrovne jazykových kompetencií a rôzne vekové skupiny.
Metodické a didaktické materiály sa budú uverejňovať na samostatnom webovom portáli a budú voľne prístupné všetkým príslušným aktérom v oblasti vzdelávania.
MŠVVaŠ SR
Q4 2022
Počet škôl, ktoré sa zúčastnia na doučovacích programoch
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 6: Kompenzačné opatrenia na zmierňovanie dopadov pandémie vo vzdelávaní pre žiakov základných a stredných škôl
Minimálne 450 škôl zorganizuje programy doučovania. Dosiahnutím tohto množstva škôl sa očakáva, že programami doučovania bude podporených 12.000 žiakov. Program doučovania bude zameraný na tých žiakov, ktorí sa nevedeli plnohodnotne zapojiť do vzdelávania počas obdobia prerušenej prezenčnej výuky v školách v školských rokoch 2019/2020 a 2020/2021 a sú teda priamo ohrození školským neúspechom. Doučovanie bude prebiehať individuálnou alebo skupinovou formou (v skupinkách do päť žiakov s možnosťou dočasnej variability veľkosti skupinky v dôsledku nepredvídaných organizačných obmedzení) mimo bežných vyučovacích hodín. Bude zamerané najmä na predmety z tzv. hlavných vzdelávacích oblastí.
MŠVVaŠ SR
Q4 2022
Zavedenie výkonnostných zmlúv
Komponent 8: Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl
Reforma 1: Zmena financovania vysokých škôl vrátane zavedenia výkonnostných zmlúv
Výkonnostné zmluvy podporia profilácie a diverzifikácie vysokých škôl na základe ich silných stránok, potenciálu rozvoja, znižovaniu počtu študijných programov, ako aj koncentráciu zdrojov. Cieľom je okrem iného zvýšiť podiel profesijne orientovaných bakalárskych programov vysokých škôl do 4. štvrťroka 2025 zo 4 % na 10 %.
MŠVVaŠ SR
Q4 2022
Počet vykonaných hodnotení (týka sa reformy zavedenia systému periodického hodnotenia vedeckého výkonu)
Komponent 8: Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl
Reforma 2: Zavedenie systému periodického hodnotenia vedeckého výkonu
Cieľ sa týka všetkých verejných vysokých škôl.
MŠVVaŠ SR
Q4 2022
Percentuálny podiel vysokých škôl, ktoré požiadali o preverenie súladu vnútorných systémov kvality a študijných programov so štandardami
Komponent 8: Zvýšenie výkonnosti slovenských vysokých škôl
Reforma 3: Nový prístup k akreditácii vysokoškolského vzdelávania
Najmenej 90 % vysokých škôl požiadalo o preverenie súladu ich vnútorných systémov kvality a študijných programov s novými akreditačnými štandardami.
Nové akreditačné štandardy sprísnia normy a podmienky pre garantovanie a poskytovanie študijných programov. Na akreditáciu sú potrební piati akademici s kvalitnými vedeckými výstupmi, ako aj implementácia systému kvality vzdelávania orientovaného na študenta.
Do posudzovania splnenia akreditačných štandardov pre kvalitu vzdelávania budú bežne zapájaní aj zahraniční posudzovatelia. Prísnejšie pravidlá povedú k redukcii počtu študijných programov, k väčšej diverzifikácii a profilácii a vyššej orientácii na študenta, keďže vysoké školy sa budú sústreďovať na programy, kde by mohli poskytnúť najvyššiu kvalitu vzdelávania.
MŠŠVaŠ SR
Q4 2022
Návrh strešnej Národnej stratégie výskumu, vývoja a inovácií
Komponent 9: Efektívne riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu a inovácií
Reforma 1: Reforma riadenia, hodnotenia a podpory v oblasti vedy, výskumu a inovácií
Vláda schváli Národnú stratégiu podpory a rozvoja výskumu, vývoja a inovácií, ktorá bude strešným dokumentom pre financovanie výskumu, vývoja a inovácií zo všetkých verejných zdrojov do roku 2030. Jej základom budú skúsenosti z minulosti a ako strešný dokument zintegruje existujúce stratégie (napr. stratégiu inteligentnej špecializácie). Poskytne strategický rámec a smerovanie politiky v oblasti výskumu, vývoja a inovácií, zadefinuje ciele a nástroje na ich dosiahnutie.
ÚV SR
Q3 2022
Vyhlásenie výziev na predkladanie projektov na podporu participácie slovenských subjektov v programe Horizont Európa
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania výskumu, vývoja a inovácií
Investícia 1: Podpora medzinárodnej spolupráce a zapájania sa do projektov Horizont Európa a EIT
Spustenie aspoň troch výziev na podporu participácie slovenských subjektov v programoch Horizont Európa v rámci týchto schém: • Schéma na podporu prípravy prihlášok do Horizontu Európa • Schéma na podporu projektov, ktoré získali pečať excelentnosti alebo vysoké hodnotenie • Schéma na „matching“ financovanie úspešných projektov v H2020/Horizont Európa
ÚV SR
Q4 2022
Vyhlásenie výziev na predkladanie projektov na podporu spolupráce medzi firmami, akademickým sektorom a výskumnými organizáciami a vouchery
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu, inovácií
Investícia 2: Podpora spolupráce firiem, akademického sektora a organizácií výskumu a vývoja
V súlade so zásadou DNSH sa vyhlási najmenej päť výziev na predkladanie projektov na podporu spolupráce medzi firmami, akademickým sektorom a výskumnými organizáciami na podporu schém voucherovej podpory:
• „Matching" granty pre výskumné inštitúcie na zhodnotenie zdrojov získaných od súkromného sektora v rámci výskumnej spolupráce,
• Doktorandské stáže a stáže zamestnancov medzi podnikmi a akademickými výskumnými organizáciami
• Vytvorenie „transformačných a inovačných“ konzorcií • Schémy voucherovej podpory, ktoré zahŕňajú inovačné vouchery, digitálne vouchery a patentové vouchery
ÚV SR
Q4 2022
Vyhlásenie výziev na podporu excelentných výskumných pracovníkov
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu, inovácií
Investícia 3: Excelentná veda
Uverejní sa najmenej šesť výziev na predkladanie projektov na podporu excelentných výskumných pracovníkov v súlade so zásadou DNSH v rámci týchto schém:
• štipendiá na excelentné doktorandské programy,
• postdoktorandské štipendiá,
• štipendiá pre vedúcich výskumných pracovníkov,
• veľké projekty pre excelentných výskumných pracovníkov,
•„Early stage“ výskumné granty,
• kapitálový „booster“ pre existujúce schémy podpory výskumu a vývoja.
ÚV SR
Q4 2022
Vyhlásenie výziev na tematické dopytovo-orientované projekty, ktoré riešia výzvy zelenej transformácie
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu, inovácií
Investícia 4: Výskum a inovácie pre dekarbonizáciu ekonomiky
V súlade so zásadou DNSH sa vyhlásia aspoň dve výzvy na predkladanie tematických dopytovo-orientovaných projektov, ktorými sa riešia výzvy zelenej transformácie, dekarbonizácie, ako aj odolnosti a adaptácie na zmenu klímy. Podpora bude smerovať do tém, ktoré sa predpokladajú aj v tematických prioritách programu Horizont Európa, napr.:
• bezuhlíková energia
• elektrifikácia
• vodík, technológie batérií a alternatívne palivá
• nízkoemisné priemyselné procesy a materiály
• biohospodárstvo, udržateľné poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo.
Výzvy na predkladanie projektov sa vzťahujú na celý cyklus výskumu a inovácií (úrovne technologickej pripravenosti 1 – 9).
ÚV SR
Q4 2022
Vyhlásenie výziev na tematické dopytovo-orientované projekty, ktoré riešia výzvy digitálnej transformácie
Komponent 9: Efektívnejšie riadenie a posilnenie financovania vedy, výskumu a inovácií
Investícia 5: Výskum a inovácie pre digitalizáciu ekonomiky
V súlade so zásadou DNSH sa vyhlásia minimálne dve výzvy na predkladanie tematických dopytovo-orientovaných projektov, ktoré riešia výzvy digitálnej transformácie a pomáhajú napĺňať ambície EK v oblasti digitálnej autonómie. Podpora sa zameria na témy zosúladené s tematickými prioritami programu Horizont Európa, ako sú:
• kľúčové digitálne technológie (napr. kybernetická bezpečnosť; kvantové technológie v oblasti kybernetickej bezpečnosti, senzory a internet vecí; mikroelektronika, elektronické komponenty a cloudové riešenia),
• umelá inteligencia a robotika.
Výzvy na predkladanie projektov pokryjú celý cyklus výskumu a inovácií (úroveň technologickej pripravenosti 1 – 9).
ÚV SR
Q4 2022
Minimalizovanie implementačného rizika vytvorením koordinačného, finančného a implementačného orgánu (NIKA) pre mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti
Komponent 16: Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí, bezpečnosť a ochrana obyvateľstva
Investícia 4: Posilnenie administratívnych kapacít na rôznych úrovniach verejnej správy - vytvorenie Národnej implementačnej a koordinačnej autority
NIKA vznikne do konca Q3/2021. Bude koordinačným, finančným a implementačným orgánom pre Plán obnovy a odolnosti.
Nasledujúce kroky zahŕňajú:
a) Posilnenie personálnych kapacít NIKA a vládneho auditu do konca Q4/2021.
b) Nový informačný systém pre účely NIKA bude uvedený do prevádzky do konca Q3/2022.
MF SR, ÚV SR
Q3 2022
Nákup nových vozidiel (10 % vozového parku) – elektrických a hybridných vozidiel
Komponent 16: Boj proti korupcii a praniu špinavých peňazí
Investícia 2: Vybavenie a digitalizácia policajných síl - obnova vozového parku
Postupné obmenenie vozidiel polície v jednotlivých kategóriách. Obnova vozového parku elektrickými a hybridnými vozidlami v celkovom počte 705 (326 ks vozidiel, do Q2/2022 a 379 ks do Q4/2022), najmenej však 700 vozidiel.
MV SR
Q4 2022
Počet centier digitálnych inovácií/európskych centier digitálnych inovácií
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Investícia 3: Zapojenie sa do cezhraničných európskych projektov (..multi-country projects") vedúcich k budovaniu digitálnej ekonomiky
Tento cieľ sa dosiahne takto:
1. Vybudovanie siete štyroch európskych centier digitálnych inovácií (EDIH) na Slovensku, ktoré budú podnikom poskytovať služby na podporu zavádzania nových technológií a inovácií. Zapoja sa do celoeurópskej siete EDIH. Kandidáti na zriadenie štyroch EDIH boli nominovaní v septembri 2020.
2. Okrem 4 EDIH sa zriadi aspoň jedno ďalšie centrum podľa jednej z týchto dvoch možností:
a) EDIH bez finančnej podpory z programu Digitálna Európa, ktorému sa udelí známka excelentnosti v súťaži EK, alebo
b) miestne centrum digitálnych inovácií, ktoré sa vyberie v rámci vnútroštátnej schémy a doplní sieť existujúcich EDIH.
MIRRI SR
Q3 2022
Investičný plán prioritných životných situácií
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Reforma 1: Budovanie eGovernment riešení prioritných životných situácií
Uverejnenie zoznamu prioritných elektronických služieb schválených MIRRI SR na základe referenčnej hodnoty eGOV a berúc do úvahy prílohu II k nariadeniu o jednotnej digitálnej bráne.
MIRRI SR
Q4 2022
Akčný plán digitálnej transformácie Slovenska na roky 2023 - 2026
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Reforma 3: Riadenie procesu digitálnej transformácie ekonomiky a spoločnosti
V rámci tejto reformy MIRRI prijme nový strategický dokument – Akčný plán digitálnej transformácie Slovenska na roky 2023 – 2026. V akčnom pláne sa predložia opatrenia na zlepšenie digitálnej výkonnosti Slovenska,pričom nadviaže na stratégiu digitálnej transformácie Slovenska do roku 2030 a bude vychádzať zo súčasného plánu na roky 2019 – 2022.
MIRRI SR
Q4 2022
Národná stratégia pre digitálne zručnosti
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Reforma 6: Strategický prístup k vzdelávaniu v oblasti digitálnych zručností v spolupráci so zástupcami kľúčových zainteresovaných strán
Stratégia sa zameriava na osoby v produktívnom a postproduktívnom veku a zahŕňa analýzu súčasného stavu, vymedzenie existujúcich prekážok a víziu vzdelávania na ďalšie obdobie a celoživotného vzdelávania v súlade s odporúčaniami OECD 2020, ako aj návrh opatrení a odporúčaní pre orgány verejnej správy na zlepšenie súčasného stavu a splnenie stanovených cieľov. Opatrenia sa budú financovať z iných zdrojov ako mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti.
MIRRI SR
Q4 2022