7. žiadosť o platbu
Zdržanie a/alebo nesplnenie jedného míľnika ohrozuje podanie celej žiadosti
o platbu Európskej komisii, t.j. vyplatenie 693 517 408 EUR.
Národná implementačná koordinačná autorita pravidelne vyhodnocuje plnenie míľnikov a cieľov z časového i obsahového hľadiska.
Aktualizácia stavu implementácie: 18.7.2023
Míľniky/ciele
Počet obstaraných ekologických koľajových vozidiel pre osobnú dopravu
Komponent 3: Udržateľná doprava
Investícia 2: Podpora ekologickej osobnej dopravy
Kvantitatívny ukazovateľ odráža počet obstaraných ekologických koľajových vozidiel pre osobnú dopravu. Železničné koľajové vozidlá budú zahŕňať ucelené vlakové jednotky na elektrický alebo vodíkový pohon; viacsystémové elektrické rušne; električky.
MD SR
Q2 2025
Zvýšenie kapacít Slovenskej inšpekcie životného prostredia
Komponent 4: Dekarbonizácia priemyslu
Investícia 2: Zabezpečenie fungovania procesov Slovenskej inšpekcie životného prostredia naviaza
Investície budú viesť k modernizácii vybavenia, ako aj zariadení Slovenskej inšpekcie životného prostredia. Nové vozidlá inšpekcie budú vybavené kancelárskou a meracou technikou, najmä na inšpekciu ochrany ovzdušia, ochrany vôd a odpadového hospodárstva. Investície zabezpečia zlepšenia v budovách inšpekcie.
MŽP SR
Q2 2025
Podiel odborov nižšieho stredného odborného vzdelávania (NSOV), ktoré boli optimalizované v nadväznosti na potreby trhu práce
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Reforma 4: Implementácia nástrojov na prevenciu predčasného ukončovania školskej dochádzky a úprava F-odborov
Optimalizačný proces je založený na výsledkoch procesu plánovania výkonov F-odborov, ktorý bude fungovať v rámci osobitného režimu v porovnaní s klasickým plánom výkonov.
Obsah F-odborov sa potom upraví na základe ponuky trhu práce alebo sa posúdi a prípadne sa odbory odstránia zo vzdelávacieho systému.
MŠVVaŠ SR
Q2 2025
Odstránenie architektonických bariér väčších stredných škôl
Komponent 6: Dostupnosť, rozvoj a kvalita inkluzívneho vzdelávania
Investícia 1: Debarierizácia školských budov
Kvantitatívny ukazovateľ určuje počet debarierizovaných väčších stredných škôl.
MŠVVaŠ SR
Q2 2025
Počet cudzincov využívajúcich služby Migračného informačného centra IOM
Komponent 10: Lákanie a udržanie talentov
Investícia 1: Podporné nástroje a asistencia pre navrátilcov, vysokokvalifikovaných pracovníkov z tretích krajín a ich rodinných príslušníkov a zahraničných vysokoškolských študentov študujúcich na Slovensku
V období 2022 – 2024 sa z celkového cieľa, ktorým je 7 500 príjemcov, najmenej 7000 príjemcom poskytnú služby Migračného informačného centra IOM s cieľom integrovať ich do trhu práce a spoločnosti (poradenstvo, jazykové kurzy, podpora sociálno-kultúrnej orientácie). Patria sem aj zahraniční študenti, vysokokvalifikovaní pracovníci, rodinní príslušníci a cudzinci, ktorí patria do vybraných skupín vymedzených v uznesení o reforme 1, berúc do úvahy ekonomické záujmy Slovenskej republiky.
MV SR
Q1 2025
Počet nemocníc zapojených do systému centrálneho riadenia
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Reforma 3 Centralizácia riadenia najväčších nemocníc
Systém centrálneho riadenia bude zahŕňať 19 štátom kontrolovaných nemocníc v pilotnej fáze.
MZ SR
Q2 2025
Počet vybudovaných alebo zrekonštruovaných staníc záchrannej zdravotnej služby
Komponent 11: Moderná a dostupná zdravotná starostlivosť
Investícia 4 Výstavba a obnova staníc záchrannej zdravotnej služby
Cieľom je vybudovať alebo zrekonštruovať sídla záchranných staníc, ktoré sa umiestnia do novej siete neodkladnej zdravotnej starostlivosti. – Zrekonštruované sídla budú umiestnené v budovách spĺňajúcich požiadavky na energetickú efektívnosť intervenčného poľa 26bis (minimálne 30 % energetická úspora oproti súčasnému stavu). – Nové sídla budú umiestnené v budovách, ktoré v súlade s nariadením účinným od 1. 1. 2021 musia spĺňať triedu energetickej účinnosti A0.
Spravodlivé geografické rozloženie sa zakladá na matematickom simulačnom modeli, ktorého cieľom je navrhnúť sieť tak, aby: (1) pre 90 % populácie bola dostupnosť ZZS do 15 minút od odoslania (2) pre 80 % pacientov s diagnózou kvintetu prvej hodiny bola dostupnosť do 8 minút od odoslania (3) sa premiestnením staníc skrátil reakčný čas oproti súčasnej situácii.
MZ SR
Q2 2025
Zriadenie dvoch koordinačných orgánov pre duševné zdravie
Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie
Reforma 1: Koordinovaná medzirezortná spolupráca a regulácia
Zriadia sa dva koordinačné orgány:
- Rada vlády SR pre duševné zdravie;
- Komora psychológov
Rada koordinuje politiky príslušných ministerstiev v oblasti duševného zdravia. Vypracuje Národný program duševného zdravia s akčným plánom, ktorý sa musí predložiť na schválenie Vláde SR.
Komora je registrovanou stavovskou organizáciou psychológov vo všetkých funkčných odvetviach (t. j. nielen v sektore zdravotnej starostlivosti). Prevádzkuje digitálny register profesionálnych psychológov pracujúcich v oblasti zdravotníctva, vzdelávania, sociálnych vecí, spravodlivosti, vnútorných vecí, obrany a iných.
MZ SR
Q2 2025
Počet registrovaných a štandardizovaných psycho-diagnostických metód
Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie
Investícia 6: Zriadenie fondu psychodiagnostických metód
Zriadenie digitálneho registra psychodiagnostických metód. Z celkového cieľa 77 nových a aktualizovaných štandardizovaných metód sa zabezpečí štandardizácia pre 72 metód, ktoré vyberie expertná skupina.
MZ SR
Q2 2025
Počet pracovníkov v zdravotníctve, ktorí absolvovali odbornú prípravu v oblasti duševného zdravia
Komponent 12: Humánna, moderná a dostupná starostlivosť o duševné zdravie
Investícia 8: Vzdelávanie personálu v zdravotníctve
Z celkového cieľa poskytnúť odbornú prípravu v oblasti duševného zdravia pre 373 pracovníkov sa krátkodobá alebo dlhodobá certifikovaná odborná príprava v oblasti duševného zdravia dokončí pre 336 zdravotníckych pracovníkov.
MZ SR
Q2 2025
Rozšírenie a obnova domácej ošetrovateľskej starostlivosti
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Rozšírenie a obnova kapacít následnej starostlivosti a ošetrovateľskej starostlivosti
Investícia do materiálneho a technického vybavenia 91 nových a existujúcich agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti. Podporí sa ňou zriadenie najmenej 11 nových agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti a opätovné vybavenie najmenej 80 existujúcich agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti.
MZ SR
Q1 2025
Rozšírenie a obnova siete mobilných hospicov
Komponent 13: Dostupná a kvalitná dlhodobá sociálno-zdravotná starostlivosť
Rozšírenie a obnova kapacít paliatívnej starostlivosti
V rámci týchto investícií do materiálneho a technického vybavenia nových a existujúcich mobilných hospicov sa podporí najmenej 20 nových mobilných hospicov a najmenej šesť existujúcich hospicov.
MZ SR
Q1 2025
Pravidlo 1in-2out, ex-ante hodnotenie s cieľom zabrániť goldplatingu a ex-post hodnotenie existujúcich regulácií
Komponent 14: Zlepšenie podnikateľského prostredia
Investícia 1: Kapacity na reformy na zníženie regulačného zaťaženia
Online podávanie správ o kontrole dodržiavania zásady 1in-2out (virtuálny účet) potvrdí, či sa pravidlo zavádza do praxe.
- Kontrola predložených legislatívnych materiálov (500 za rok)
- Príprava školení pre predkladateľov legislatívnych a nelegislatívnych materiálov (1 za rok)
- počet konzultácií poskytnutých predkladateľom (100 za rok)
- počet aktualizácií virtuálneho účtu na webovom sídle MH SR (12 za rok) – 4. štvrťrok/2024
Pravidelné ex-post hodnotenie účelnosti a opodstatnenosti existujúcich regulácií:
- Preskúmanie predložených legislatívnych materiálov (50 v roku 2022, 100 v nasledujúcich rokoch).
- Školenie pre predkladateľov legislatívnych materiálov (raz ročne) a poskytovanie konzultácií.
- Vytvorí sa mechanizmus na kontrolu uplatňovania zásady hodnotenia ex post – 4. štvrťrok/2024
Zavedenie ochrany pred neopodstatneným goldplatingom:
- Kontrola predložených hodnotení legislatívnych materiálov (40 za rok)
- Školenie pre predkladateľov legislatívnych materiálov (1x ročne)
- Počet konzultácií (30 za rok)
- Vypracovanie mechanizmu monitorovania uplatňovania zásady ochrany pred neopodstatneným goldplatingom - 2. štvrťrok 2025
MH SR
Q2 2025
Počet vytvorených a zavedených riešení eGovernment
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Investícia 1: Lepšie služby pre občanov a podnikateľov
Zavádzanie digitálnych riešení pre dve vybrané životné situácie s týmito vlastnosťami: jednotný prístup k vyhľadávaniu služieb; jednotné miesto pre realizáciu služieb; v prípade potreby mobilná verzia; jednotný dizajn; jasná navigácia; plynulé prechody cez životnú situáciu; prehľad o stave spracovania podania; notifikácie o stave a online platby. Projekt bude zahŕňať integráciu riešení do centrálneho portálu verejnej správy, prepracovanie koncepcie obchodných procesov, aby boli ucelené, modernizáciu programových systémov a pripojenie k systémom centrálneho middlewaru a centrálneho backendu. Implementácia dvoch najpoužívanejších životných situácií.
MIRRI SR
Q1 2025
Bezpečnostné audity aplikácií v prostredí verejnej správy
Komponent 17: Digitálne Slovensko
Investícia 6: Posilnenie preventívnych opatrení, zvýšenie rýchlosti detekcie
Zavádzanie nových alebo revidovaných nástrojov auditu zraniteľnosti verejných IT aplikácií v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Posúdenie sa vykonáva prostredníctvom penetračných testov a pomocou softvéru na posúdenie zraniteľnosti, pričom overenie bezpečnostného auditu pre hodnotenie kritickej zraniteľnosti sa musí vykonať vždy pred zavedením.
Uprednostnia sa informačné systémy, ktoré sú súčasťou kritickej infraštruktúry.
MIRRI SR
Q2 2025
Nadobudnutie účinnosti legislatívnych a procesných zmien - legislatívne a procesné zmeny na zrýchlenie vydávania environmentálnych povolení
REPowerEU
Reforma 1 – Čiastkové opatrenie 1: Legislatívne a procesné zmeny na zrýchlenie vydávania environmentálnych povolení
Upravia sa prahové hodnoty uvedené v tabuľke 2 v prílohe č. 8 k zákonu o EIA, aby sa urýchlil postup posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade geotermálnej a veternej energie. Namiesto povinného hodnotenia bude pri inštalácii jednotlivých veterných turbín s výkonom od 0,1 do 1 MW (vrátane) potrebné zisťovacie konanie podľa zákona o EIA. Povinné hodnotenie podľa zákona o EIA sa bude vzťahovať len na výstavbu veterných turbín s výkonom vyšším ako 1 MW. Pokiaľ ide o geotermálnu energiu, posudzovanie vplyvov na životné prostredie sa nebude uplatňovať pri vrtoch s hĺbkou do 300 metrov a vrty s hĺbkou od 300 do 500 metrov budú podliehať len zisťovaciemu konaniu. V zákone o EIA sa zavedú záväzné, vynútiteľné lehoty pre všetky povoľovacie konania podľa zákona o EIA, ktoré sa môžu líšiť v prípade niektorých technológií v oblasti OZE. Pri všetkých projektoch OZE s výnimkou vodných elektrární trvanie povinného hodnotenia nepresiahne 8 mesiacov a trvanie zisťovacieho konania nepresiahne 3 mesiace. Účinnosť nadobudnú legislatívne zmeny všetkých právnych predpisov v oblasti životného prostredia (voda, ovzdušie, odpad atď.) spolu s organizačnými zmenami vedúcimi k vzniku „čiastočne špecializovanej štátnej správy“ pre environmentálne povoľovanie.
MŽP SR
Q2 2025
Posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy a dodávok biomasy na Slovensku
REPowerEU
Reforma 1 Čiastkové opatrenie 5: Príprava posúdenia trajektórií udržateľného využívania a dodávok biomasy na Slovensku na obdobie 2025 – 2035
Ministerstvo životného prostredia dokončí a uverejní posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy na Slovensku a ich vplyvov na záchyty spojené s využívaním pôdy, so zmenami vo využívaní pôdy a s lesným hospodárstvom, biodiverzitu, ako aj na kvalitu ovzdušia na Slovensku v období do roku 2035. Vplyv na kvalitu ovzdušia sa bude posudzovať na základe dostupných údajov, a ak to bude relevantné, v hodnotení sa identifikujú nedostatky v dostupnosti údajov. V posúdení sa poskytnú odporúčania na usmernenie budúcich investícií do biomasy financovaných vládou alebo z fondov EÚ (napr. z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, Modernizačného fondu, Kohézneho fondu).
Na výsledky hodnotenia sa bude odkazovať v integrovanom národnom energetickom a klimatickom pláne (NEKP) podľa nariadenia (EÚ) 2018/1999 a budú doň začlenené, pokiaľ budú v čase jeho aktualizácie a podávania správ k dispozícii, a rovnako budú začlenené aj do aktualizovaného národného programu riadenia znečisťovania ovzdušia podľa smernice (EÚ) 2016/2284 o národných emisných stropoch.
MŽP SR
Q2 2025
Opatrenia na podporu zavádzania vodíka
REPowerEU
Reforma 2 – Čiastkové opatrenie 2 – Akčný plán pre vodík
Ako súčasť priaznivých podmienok akčného plánu pre vodík prijmú slovenské orgány legislatívne opatrenia, sekundárne legislatívne opatrenia a záväzné technické opatrenia týkajúce sa výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov, noriem skladovania vodíka, jeho priemyselného a energetického využitia a rôznych druhov jeho prepravy. Legislatívne opatrenia prijme Národná rada Slovenskej republiky.
Zoznam opatrení bude vychádzať zo zoznamu primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem pripojených k akčnému plánu pre vodík.
MH SR
Q2 2025
Stratégia spravovania budov štátnej správy
REPowerEU
Reforma 4: Spravovanie budov štátnej správy
V stratégii spravovania budov štátnej správy sa vymedzia nástroje a postupy na i) optimalizáciu fondu budov štátnej správy a jeho efektívnejšie využívanie; ii) zvyšovanie energetickej efektívnosti, dosahovanie úspor energie a zvyšovanie využívania energie z obnoviteľných zdrojov a riešení šetrných k životnému prostrediu a iii) zníženie celkových nákladov spojených s užívaním budov. Stratégia bude obsahovať podrobný prehľad súčasných regulačných, finančných a prevádzkových rámcov pre štátne budovy.
ÚV SR
Q2 2025
Celková podlahová plocha budov s vykonanými opatreniami v oblasti energetickej efektívnosti
REPowerEU
Investícia 2: Zlepšenie energetickej hospodárnosti a efektívnosti štátnych budov
Dokončenie intervencií v oblasti energetickej efektívnosti vo verejných budovách s celkovou plochou najmenej 184 000 m² vybraných na základe dopytovo orientovanej výzvy.
Výzva musí byť navrhnutá tak, aby sa v nej zohľadňovali potreby jednotlivých budov, pričom sa v nej budú vyžadovať aspoň dve z týchto intervencií v oblasti energetickej efektívnosti: i) výmena okien; ii) energetický manažment budovy (napr. inštalácia systémov inteligentného merania energie, zavedenie útlmových režimov, ekvitermickej alebo zónovej regulácie v systéme vykurovania, osadenie termostatov); iii) modernizácia a iv) zateplenie podkrovia alebo strechy.
MH SR
Q1 2025