Obnoviteľné zdroje energie v REPower EU
Najprv potrebujeme náhradné riešenie - výrobu energie z obnoviteľných zdrojov. Aby sa na Slovensku táto výmena mohla začať uskutočňovať čo najskôr, je kľúčové zrýchliť a zefektívniť povoľovacie procesy.
Vďaka reformám zelenej kapitoly REPowerEU dokážu investori aj domácnosti lepšie nastaviť svoje plány a zároveň ich budú úradníci rýchlejšie a efektívnejšie spracovávať. Elektroenergetika bude pripravená flexibilne reagovať na zmeny, takže v domácnostiach si ani nevšimneme, že sme prešli na zelenú energiu.
O investíciách a technológiách veterných elektrární sa šíri množstvo misinformácií a dezinformácií, ktoré spochybňujú investície a reformi do tohto obnoviteľného zdroja energie. Spolu s odborníkmi z Inštitútu environmentálnej politiky sme sa preto rozhodli uviesť veci na pravú mieru a zodpovedať 16 najbežnejších mýtov o investícii do veterných parkov.
Prínosy obnoviteľných zdrojov energie
Sú čisté a šetria klímu
Spaľovanie fosílnych palív (uhlie, ropa, zemný plyn) uvoľňuje do ovzdušia veľké množstvo oxidu uhličitého. Skleníkové plyny, akým je oxid uhličitý, pokrývajú Zem a zachytávajú slnečné teplo. Naša planéta sa kvôli tomu ohrieva, čo spôsobuje dominový efekt, súčasťou ktorého sú klimatické zmeny (napr. extrémnejšie prejavy počasia). Oteplovanie zhoršuje podmienky na život ľuďom a ohrozuje aj živočíšne biotopy. Klimatické zmeny akým je oteplovanie spôsobujú migráciu, ktorá môže spôsobovať ďalšie spoločenské tlaky.
Umocňujú energetickú nezávislosť
Keď Rusko napadlo Ukrajinu, bolo jasné, že EÚ potrebuje alternatívne spôsoby zabezpečenia dodávok energie. V čase vypuknutia invázie takmer polovica dovozu plynu do EÚ pochádzala z Ruska a Rusko využilo túto prílišnú závislosť, aby sa pokúsilo poškodiť našu ekonomiku a podkopať našu podporu Ukrajine. Od prijatia plánu REPowerEU EÚ drasticky obmedzila dovoz ruských fosílnych palív a diverzifikovala svoje dodávky. Sankcie EÚ zakázali námorný dovoz ruskej ropy a rafinovaných ropných produktov, ako aj ruského uhlia. Dovoz ruského plynu výrazne klesol, čo EÚ nasmerovalo na jeho postupné úplné vyradenie v najbližších rokoch. Vďaka dômyselným činom občanov, podnikateľov aj krajín EÚ prekročila EÚ svoj dobrovoľný cieľ znížiť dopyt po plyne o 15 %. Dopyt po zemnom plyne klesol medzi augustom 2022 a marcom 2024 o 18 %, čo pomohlo EÚ ušetriť 125 miliárd kubických metrov plynu. Úspora energie je najlacnejší, najbezpečnejší a najčistejší spôsob, ako znížiť našu závislosť od dovozu fosílnych palív z Ruska. Toto výrazné zníženie spotreby plynu tiež pomohlo zabezpečiť dostatočnú úroveň naplnenia zásobníkov plynu, aby sa predišlo výpadkom prúdu a výpadkom energie.
Stabilizujú energetické dodávky
Zabezpečenie väčšej rozmanitosti v zásobovaní energiou znamená, že ak dôjde k náhlemu prerušeniu jedného ź našich zdrojov, účinky sa prejavia menej akútne. Aby sa predišlo výpadkom prúdu a nedostatku energie, EÚ má teraz zavedený systém na naplnenie zásobníkov plynu pred každou zimou. Energetická platforma EÚ, ktorá funguje od apríla 2022, zohráva kľúčovú úlohu pri pomoci pri diverzifikácii našich dodávok energie. Platforma pomáha koordinovať investície do infraštruktúry a rokovania s externými dodávateľmi plynu s cieľom zabrániť tomu, aby sa krajiny EÚ navzájom prevyšovali. Platforma tiež využíva váhu jednotného trhu EÚ na dosiahnutie lepších podmienok pre všetkých spotrebiteľov EÚ. Obchodovanie so spoľahlivými energetickými partnermi pri výrobe väčšieho množstva domácich obnoviteľných zdrojov výrazne zlepšuje odolnosť nášho energetického systému.
Prinášajú prácu
Investície do rozvoja novej, čistej energie podporuje zamestnanosť. Nové technológie musí niekto vymyslieť a predtestovať, ich komponenty treba niekde vyrobiť a z výroby niekam doručiť. Komponenty treba taktiež vedieť zmontovať a rozmonovať, treba ich vedieť servisovať. Naplnenie týchto potrieb si vyžaduje špecifické zručnosti a obrovské množstvo ľudskej práce, ktoré reformy a investície Plánu obnovy a odolnosti do obnoviteľných zdrojov energie prinášajú.
Cieľom REPowerEU v slovenskom pláne obnovy a odolnosti je znížiť celkovú závislosť Slovenska od dovozu fosílnych palív z Ruska a vo všeobecnosti zvýšiť energetickú bezpečnosť Slovenska. Slovenský REPowerEU je preto najmä o investíciách do energetickej infraštruktúry, ktoré by mali spolu s opatreniami týkajúcimi sa povoľovacích procesov, energetickej hospodárnosti budov, dopravy s nulovými emisiami a podpory zelených zručností prispieť k zníženiu závislosti od fosílnych palív a k rýchlejšiemu a širšiemu začleneniu obnoviteľných zdrojov energie do slovenského energetického mixu.
Zoznam míľnikov a cieľov v tejto oblasti
Technická asistencia na urýchlenie a zlepšenie kvality povoľovacích konaní na udeľovanie environmentálnych povolení
Vďaka 115 dodatočným zamestnancom na plný úväzok sa bude poskytovať technická asistencia v záujme implementácie cieľa zrýchliť predovšetkým povoľovacie konania na udeľovanie environmentálnych povolení týkajúcich sa OZE. Z týchto 115 zamestnancov by najmenej 100 malo pracovať priamo na vydávaní povolení podľa zákona o EIA. Prijatie zmien v organizačnej štruktúre a uverejnenie strategických dokumentov, ktorými sa riadia činnosti SIŽP a krajských úradov
MŽP SR
Q2/2026
Nadobudnutie účinnosti legislatívnych a procesných zmien
Upravia sa prahové hodnoty uvedené v tabuľke 2 v prílohe č. 8 k zákonu o EIA, aby sa urýchlil postup posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade geotermálnej a veternej energie. Namiesto povinného hodnotenia bude pri inštalácii jednotlivých veterných turbín s výkonom od 0,1 do 1 MW (vrátane) potrebné zisťovacie konanie podľa zákona o EIA. Povinné hodnotenie podľa zákona o EIA sa bude vzťahovať len na výstavbu veterných turbín s výkonom vyšším ako 1 MW. Pokiaľ ide o geotermálnu energiu, posudzovanie vplyvov na životné prostredie sa nebude uplatňovať pri vrtoch s hĺbkou do 300 metrov a vrty s hĺbkou od 300 do 500 metrov budú podliehať len zisťovaciemu konaniu. V zákone o EIA sa zavedú záväzné, vynútiteľné lehoty pre všetky povoľovacie konania podľa zákona o EIA, ktoré sa môžu líšiť v prípade niektorých technológií v oblasti OZE. Pri všetkých projektoch OZE s výnimkou vodných elektrární trvanie povinného hodnotenia nepresiahne 8 mesiacov a trvanie zisťovacieho konania nepresiahne 3 mesiace. Účinnosť nadobudnú legislatívne zmeny všetkých právnych predpisov v oblasti životného prostredia (voda, ovzdušie, odpad atď.) spolu s organizačnými zmenami vedúcimi k vzniku „čiastočne špecializovanej štátnej správy pre environmentálne povoľovanie.
MŽP SR
Q2/2025
Pasportizácia geotermálnych vrtov
Vykoná sa pasportizácia najmenej 60 geotermálnych vrtov. Zabezpečí sa tak verejný prístup k informáciám o geotermálnych lokalitách na Slovensku. Online informácie uverejnené na webovom sídle Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra budú zahŕňať aspoň tieto údaje umiestnenie vrtu, jeho hĺbka, technický stav, parametre vody a potenciál geotermálneho využitia.
MŽP SR
Q2/2026
Nadobudnutie účinnosti legislatívnej zmeny zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách
Touto legislatívnou zmenou sa v prípade tepelných čerpadiel typu voda – voda zavedie oslobodenie od povinnosti odvádzať poplatok za využívanie podzemnej vody na energetické účely, a to na základe novely zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách. Novela zákona bude v súlade s navrhovanou reformou v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie v rámci čiastkového opatrenia 1 (reforma 1).
MŽP SR
Q3/2024
Sprevádzkovanie centra pre najlepšie dostupné techniky (BAT) a poskytovanie referenčných dokumentov o BAT
Sprevádzkovanie BAT centra, ktorého úlohou bude koordinovať a zabezpečovať získavanie, spracúvanie a výmenu informácií o BAT a nových technológiách, a to aj v oblasti obehovosti v rámci priemyselných procesov a materiálov, dekarbonizácie priemyslu a diverzifikácie dodávok energie. Preklady dokumentov o BAT (BREF) do slovenčiny sa zverejnia a sprístupnia priemyslu a povoľujúcim orgánom, aby sa zaručil prechod na čistejšie priemyselné procesy.
MŽP SR
Q4/2025
Posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy a dodávok biomasy
Ministerstvo životného prostredia dokončí a uverejní posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy na Slovensku a ich vplyvov na záchyty spojené s využívaním pôdy, so zmenami vo využívaní pôdy a s lesným hospodárstvom, biodiverzitu, ako aj na kvalitu ovzdušia na Slovensku v období do roku 2035. Vplyv na kvalitu ovzdušia sa bude posudzovať na základe dostupných údajov, a ak to bude relevantné, v hodnotení sa identifikujú nedostatky v dostupnosti údajov. V posúdení sa poskytnú odporúčania na usmernenie budúcich investícií do biomasy financovaných vládou alebo z fondov EÚ (napr. z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, Modernizačného fondu, Kohézneho fondu). Na výsledky hodnotenia sa bude odkazovať v integrovanom národnom energetickom a klimatickom pláne (NEKP) podľa nariadenia (EÚ) 2018/1999 a budú doň začlenené, pokiaľ budú v čase jeho aktualizácie a podávania správ k dispozícii, a rovnako budú začlenené aj do aktualizovaného národného programu riadenia znečisťovania ovzdušia podľa smernice (EÚ) 2016/2284 o národných emisných stropoch
MŽP SR
Q2/2025
Rozvoj a podpora výroby biometánu, organických hnojív a obehového biohospodárstva
Zavedie sa plán obehového biohospodárstva, v ktorom sa posúdi potenciál Slovenska v oblasti výroby bioplynu a biometánu a účinné začlenenie biometánu do sústavy. V pláne sa určia bioplynové stanice vhodné na transformáciu na výrobu biometánu. Transformácia bude podliehať zisťovaciemu povoľovaciemu konaniu podľa zákona o EIA. Dokument poskytne trajektóriu na dosiahnutie identifikovaného národného potenciálu do roku 2030 a do roku 2050. Účinnosť nadobudne súbor legislatívnych a/alebo prípadne nelegislatívnych opatrení potrebných na odstránenie zistených prekážok pri povoľovaní a výrobe alebo privádzaní biometánu do sústavy a pri používaní zvyškov z biometánových zariadení ako hnojív. Pozornosť sa bude venovať uskutočniteľnosti používania biogénneho CO2.
MŽP SR
Q4/2025
Nadobudnutie účinnosti právnych predpisov o oblastiach vhodných na výrobu energie z OZE („go-to areas“) a uverejnenie návrhu metodiky na vytvorenie takýchto vhodných oblastí
Nadobudnutie účinnosti právnych predpisov o oblastiach vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“), ktorými sa zavádzajú osobitné zjednodušené povoľovacie konania a postupy pripojenia do sústavy v záujme rozvoja zariadení v takýchto oblastiach. Uverejnenie a uplatňovanie návrhu metodiky na vytvorenie oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) („Metodika – veterná energia“). Zavedú sa v nej jednotné kritériá výberu a posudzovania lokalít vhodných na rozvoj veternej energie. V tejto metodike sa na účely vymedzenia oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) zavedú aj environmentálne, hospodárske, technické kritériá, kritériá účasti verejnosti a kritériá pripojiteľnosti do sústavy. Metodika sa vypracuje v spolupráci s príslušnými zainteresovanými stranami, a to aj prostredníctvom verejnej konzultácie a transparentného dialógu
MŽP SR
Q4/2024
Vytvorenie pilotných oblastí vhodných na rozvoj veternej energie. („go-to areas“)
Vytvoria sa pilotné oblasti vhodné na rozvoj veternej energie („go-to areas“) s potenciálnym celkovým inštalovaným výkonom najmenej 300 MW. Súčasťou pilotných oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) budú ich digitálne mapy (zaznamenávajúce napr. rýchlosť vetra a veternú energiu, počet veterných dní, vzdialenosť od letových trás, nárazníkové pásma, zóny, v ktorých si vtáky hľadajú potravu, migračné koridory atď.), pričom sa zohľadnia postupy stanovené v smernici o obnoviteľných zdrojoch energie. V prípade oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“), v ktorých sa majú realizovať projekty a investície na predmetnom území, sa vykoná postup na vydanie environmentálneho povolenia podľa zákona o EIA s cieľom zjednodušiť povoľovacie konania pre projekty v danej oblasti. Prijatie a uplatňovanie konečnej metodiky.
MŽP SR
Q4/2025
Akčný plán pre vodík
V akčnom pláne sa vymedzia priority rozvoja ekosystému v oblasti vodíka primárne z obnoviteľných zdrojov na Slovensku, najmä na základe analýzy rôznych segmentov slovenského vodíkového hospodárstva, v ktorom sa predovšetkým zosúladí ponuka vodíka z obnoviteľných zdrojov a dopyt po ňom s legislatívnym rámcom EÚ. V akčnom pláne sa stanovia priority verejného financovania v prípade rôznych segmentov slovenského vodíkového ekosystému a stanovia sa lehoty na vyhlásenie príslušných výziev na financovanie. K akčnému plánu sa pripojí zoznam primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem, ktoré sa prijmú na účely zosúladenia s právnym rámcom EÚ
MH SR
Q2/2024
Opatrenia na podporu zavádzania vodíka
Ako súčasť priaznivých podmienok akčného plánu pre vodík prijmú slovenské orgány legislatívne opatrenia, sekundárne legislatívne opatrenia a záväzné technické opatrenia týkajúce sa výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov, noriem skladovania vodíka, jeho priemyselného a energetického využitia a rôznych druhov jeho prepravy. Legislatívne opatrenia prijme Národná rada Slovenskej republiky. Zoznam opatrení bude vychádzať zo zoznamu primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem pripojených k akčnému plánu pre vodík.
MH SR
Q2/2024
Opatrenia na zjednodušenie a urýchlenie pripojenia obnoviteľných zdrojov energie (OZE) do sústavy
Prijatie týchto opatrení, ktoré budú pre vnútroštátne orgány a prevádzkovateľov sústavy povinné:
1. zníženie prekážok pripojenia do sústavy, a to aj prostredníctvom prispôsobenia pravidiel opätovného uvoľnenia nevyužitých kapacít, a aspoň jedna z týchto možností: a) stanovenie lehôt na rezerváciu kapacít v sústave; b) zavedenie finančných stimulov odrádzajúcich od nevyužitia pridelených kapacít včas;
2. opatrenia na zvýšenie transparentnosti procesu pripojenia (vrátane rozhodnutí o pripojení) prostredníctvom pravidelne aktualizovaných online informácií o dostupných kapacitách pripojenia do sústavy a iných relevantných informácií, a to na úrovni regionálnych prevádzkovateľov distribučných sústav aj prevádzkovateľa prenosovej sústavy. Mali by sa zjednotiť požiadavky na transparentnosť vo všetkých distribučných spoločnostiach;
3. harmonizácia pravidiel pripojenia zariadení na výrobu elektriny z OZE do elektrických distribučných sústav v rámci všetkých regionálnych prevádzkovateľov distribučných sústav, najmä prostredníctvom jednotného postupu vydávania povolení na pripojenie do sústavy;
4. prijatie dodatočných regulačných stimulačných mechanizmov Úradom pre reguláciu sieťových odvetví na podporu investícií prevádzkovateľov distribučných sústav do rozvoja distribučnej sústavy s cieľom podnecovať integráciu OZE do sústavy;
5. zavedenie záväzných lehôt pre postupy pripojenia do sústavy pre malé a miestne OZE.
MH SR
Q1/2025
Modernizácia elektrickej stanice
Výsledkom investície bude spustenie prevádzky elektrickej stanice slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS). Modernizácia bude zahŕňať:
1. výmenu transformátorov vrátane zvýšenia transformačného výkonu najmenej o 150 MVA;
2. privedenie napätia 400 kV do elektrickej stanice, nové pripojenie elektrickej stanice k vedeniu s napätím 400 kV a odstránenie starého vedenia s napätím 220 kV;
3. diaľkové riadenie elektrickej stanice z národného dispečingu slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS);
4. inštaláciu kompenzačných tlmiviek, čím sa zvýši schopnosť regulovať napätie v prenosovej sústave.
MH SR
Q2/2026
Renovačné práce v prenosovej sústave Slovenskej republiky
Z celkového cieľa modernizovať 250 km sa zmodernizuje aspoň 225 km prenosových vedení. Renovácia sa plánuje v rámci sústavy prevádzkovanej slovenským prevádzkovateľom prenosovej sústavy (SEPS) a jej súčasťou bude modernizácia komponentov vysokonapäťových elektrických prenosových vedení.
MH SR
Q4/2025
Dokončenie investícií do modernizácie distribučných sústav v Slovenskej republike
Z celkového cieľa 521 MW sa dosiahne aspoň 469 MW kumulatívnej dodatočnej kapacity na pripojenie obnoviteľných zdrojov energie (OZE) do distribučných sústav na Slovensku. Projekty predovšetkým prispejú k odstráneniu úzkych miest v sústavách a k maximalizácii dodatočnej technickej kapa
MH SR
Q2/2026
Spustenie prevádzky Energetického dátového centra
Spustenie produkčnej prevádzky Energetického dátového centra.
MH SR
Q3/2024