Obnoviteľné zdroje energie v REPower EU
Najprv potrebujeme náhradné riešenie - výrobu energie z obnoviteľných zdrojov. Aby sa na Slovensku táto výmena mohla začať uskutočňovať čo najskôr, je kľúčové zrýchliť a zefektívniť povoľovacie procesy.
Vďaka reformám zelenej kapitoly REPowerEU dokážu investori aj domácnosti lepšie nastaviť svoje plány a zároveň ich budú úradníci rýchlejšie a efektívnejšie spracovávať. Elektroenergetika bude pripravená flexibilne reagovať na zmeny, takže v domácnostiach si ani nevšimneme, že sme prešli na zelenú energiu.
O investíciách a technológiách veterných elektrární sa šíri množstvo misinformácií a dezinformácií, ktoré spochybňujú investície a reformi do tohto obnoviteľného zdroja energie. Spolu s odborníkmi z Inštitútu environmentálnej politiky sme sa preto rozhodli uviesť veci na pravú mieru a zodpovedať 16 najbežnejších mýtov o investícii do veterných parkov.
Zoznam míľnikov a cieľov v tejto oblasti
Technická asistencia na urýchlenie a zlepšenie kvality povoľovacích konaní na udeľovanie environmentálnych povolení
Vďaka 115 dodatočným zamestnancom na plný úväzok sa bude poskytovať technická asistencia v záujme implementácie cieľa zrýchliť predovšetkým povoľovacie konania na udeľovanie environmentálnych povolení týkajúcich sa OZE. Z týchto 115 zamestnancov by najmenej 100 malo pracovať priamo na vydávaní povolení podľa zákona o EIA. Prijatie zmien v organizačnej štruktúre a uverejnenie strategických dokumentov, ktorými sa riadia činnosti SIŽP a krajských úradov
MŽP SR
Q2/2026
Nadobudnutie účinnosti legislatívnych a procesných zmien
Upravia sa prahové hodnoty uvedené v tabuľke 2 v prílohe č. 8 k zákonu o EIA, aby sa urýchlil postup posudzovania vplyvov na životné prostredie v prípade geotermálnej a veternej energie. Namiesto povinného hodnotenia bude pri inštalácii jednotlivých veterných turbín s výkonom od 0,1 do 1 MW (vrátane) potrebné zisťovacie konanie podľa zákona o EIA. Povinné hodnotenie podľa zákona o EIA sa bude vzťahovať len na výstavbu veterných turbín s výkonom vyšším ako 1 MW. Pokiaľ ide o geotermálnu energiu, posudzovanie vplyvov na životné prostredie sa nebude uplatňovať pri vrtoch s hĺbkou do 300 metrov a vrty s hĺbkou od 300 do 500 metrov budú podliehať len zisťovaciemu konaniu. V zákone o EIA sa zavedú záväzné, vynútiteľné lehoty pre všetky povoľovacie konania podľa zákona o EIA, ktoré sa môžu líšiť v prípade niektorých technológií v oblasti OZE. Pri všetkých projektoch OZE s výnimkou vodných elektrární trvanie povinného hodnotenia nepresiahne 8 mesiacov a trvanie zisťovacieho konania nepresiahne 3 mesiace. Účinnosť nadobudnú legislatívne zmeny všetkých právnych predpisov v oblasti životného prostredia (voda, ovzdušie, odpad atď.) spolu s organizačnými zmenami vedúcimi k vzniku „čiastočne špecializovanej štátnej správy pre environmentálne povoľovanie.
MŽP SR
Q2/2025
Pasportizácia geotermálnych vrtov
Vykoná sa pasportizácia najmenej 60 geotermálnych vrtov. Zabezpečí sa tak verejný prístup k informáciám o geotermálnych lokalitách na Slovensku. Online informácie uverejnené na webovom sídle Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra budú zahŕňať aspoň tieto údaje umiestnenie vrtu, jeho hĺbka, technický stav, parametre vody a potenciál geotermálneho využitia.
MŽP SR
Q2/2026
Nadobudnutie účinnosti legislatívnej zmeny zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách
Touto legislatívnou zmenou sa v prípade tepelných čerpadiel typu voda – voda zavedie oslobodenie od povinnosti odvádzať poplatok za využívanie podzemnej vody na energetické účely, a to na základe novely zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách. Novela zákona bude v súlade s navrhovanou reformou v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie v rámci čiastkového opatrenia 1 (reforma 1).
MŽP SR
Q3/2024
Sprevádzkovanie centra pre najlepšie dostupné techniky (BAT) a poskytovanie referenčných dokumentov o BAT
Sprevádzkovanie BAT centra, ktorého úlohou bude koordinovať a zabezpečovať získavanie, spracúvanie a výmenu informácií o BAT a nových technológiách, a to aj v oblasti obehovosti v rámci priemyselných procesov a materiálov, dekarbonizácie priemyslu a diverzifikácie dodávok energie. Preklady dokumentov o BAT (BREF) do slovenčiny sa zverejnia a sprístupnia priemyslu a povoľujúcim orgánom, aby sa zaručil prechod na čistejšie priemyselné procesy.
MŽP SR
Q4/2025
Posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy a dodávok biomasy
Ministerstvo životného prostredia dokončí a uverejní posúdenie trajektórií udržateľného využívania biomasy na Slovensku a ich vplyvov na záchyty spojené s využívaním pôdy, so zmenami vo využívaní pôdy a s lesným hospodárstvom, biodiverzitu, ako aj na kvalitu ovzdušia na Slovensku v období do roku 2035. Vplyv na kvalitu ovzdušia sa bude posudzovať na základe dostupných údajov, a ak to bude relevantné, v hodnotení sa identifikujú nedostatky v dostupnosti údajov. V posúdení sa poskytnú odporúčania na usmernenie budúcich investícií do biomasy financovaných vládou alebo z fondov EÚ (napr. z Mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti, Modernizačného fondu, Kohézneho fondu). Na výsledky hodnotenia sa bude odkazovať v integrovanom národnom energetickom a klimatickom pláne (NEKP) podľa nariadenia (EÚ) 2018/1999 a budú doň začlenené, pokiaľ budú v čase jeho aktualizácie a podávania správ k dispozícii, a rovnako budú začlenené aj do aktualizovaného národného programu riadenia znečisťovania ovzdušia podľa smernice (EÚ) 2016/2284 o národných emisných stropoch
MŽP SR
Q2/2025
Rozvoj a podpora výroby biometánu, organických hnojív a obehového biohospodárstva
Zavedie sa plán obehového biohospodárstva, v ktorom sa posúdi potenciál Slovenska v oblasti výroby bioplynu a biometánu a účinné začlenenie biometánu do sústavy. V pláne sa určia bioplynové stanice vhodné na transformáciu na výrobu biometánu. Transformácia bude podliehať zisťovaciemu povoľovaciemu konaniu podľa zákona o EIA. Dokument poskytne trajektóriu na dosiahnutie identifikovaného národného potenciálu do roku 2030 a do roku 2050. Účinnosť nadobudne súbor legislatívnych a/alebo prípadne nelegislatívnych opatrení potrebných na odstránenie zistených prekážok pri povoľovaní a výrobe alebo privádzaní biometánu do sústavy a pri používaní zvyškov z biometánových zariadení ako hnojív. Pozornosť sa bude venovať uskutočniteľnosti používania biogénneho CO2.
MŽP SR
Q4/2025
Nadobudnutie účinnosti právnych predpisov o oblastiach vhodných na výrobu energie z OZE („go-to areas“) a uverejnenie návrhu metodiky na vytvorenie takýchto vhodných oblastí
Nadobudnutie účinnosti právnych predpisov o oblastiach vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“), ktorými sa zavádzajú osobitné zjednodušené povoľovacie konania a postupy pripojenia do sústavy v záujme rozvoja zariadení v takýchto oblastiach. Uverejnenie a uplatňovanie návrhu metodiky na vytvorenie oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) („Metodika – veterná energia“). Zavedú sa v nej jednotné kritériá výberu a posudzovania lokalít vhodných na rozvoj veternej energie. V tejto metodike sa na účely vymedzenia oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) zavedú aj environmentálne, hospodárske, technické kritériá, kritériá účasti verejnosti a kritériá pripojiteľnosti do sústavy. Metodika sa vypracuje v spolupráci s príslušnými zainteresovanými stranami, a to aj prostredníctvom verejnej konzultácie a transparentného dialógu
MŽP SR
Q4/2024
Vytvorenie pilotných oblastí vhodných na rozvoj veternej energie. („go-to areas“)
Vytvoria sa pilotné oblasti vhodné na rozvoj veternej energie („go-to areas“) s potenciálnym celkovým inštalovaným výkonom najmenej 300 MW. Súčasťou pilotných oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“) budú ich digitálne mapy (zaznamenávajúce napr. rýchlosť vetra a veternú energiu, počet veterných dní, vzdialenosť od letových trás, nárazníkové pásma, zóny, v ktorých si vtáky hľadajú potravu, migračné koridory atď.), pričom sa zohľadnia postupy stanovené v smernici o obnoviteľných zdrojoch energie. V prípade oblastí vhodných na rozvoj veternej energie („go-to areas“), v ktorých sa majú realizovať projekty a investície na predmetnom území, sa vykoná postup na vydanie environmentálneho povolenia podľa zákona o EIA s cieľom zjednodušiť povoľovacie konania pre projekty v danej oblasti. Prijatie a uplatňovanie konečnej metodiky.
MŽP SR
Q4/2025
Akčný plán pre vodík
V akčnom pláne sa vymedzia priority rozvoja ekosystému v oblasti vodíka primárne z obnoviteľných zdrojov na Slovensku, najmä na základe analýzy rôznych segmentov slovenského vodíkového hospodárstva, v ktorom sa predovšetkým zosúladí ponuka vodíka z obnoviteľných zdrojov a dopyt po ňom s legislatívnym rámcom EÚ. V akčnom pláne sa stanovia priority verejného financovania v prípade rôznych segmentov slovenského vodíkového ekosystému a stanovia sa lehoty na vyhlásenie príslušných výziev na financovanie. K akčnému plánu sa pripojí zoznam primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem, ktoré sa prijmú na účely zosúladenia s právnym rámcom EÚ
MH SR
Q2/2024
Opatrenia na podporu zavádzania vodíka
Ako súčasť priaznivých podmienok akčného plánu pre vodík prijmú slovenské orgány legislatívne opatrenia, sekundárne legislatívne opatrenia a záväzné technické opatrenia týkajúce sa výroby vodíka z obnoviteľných zdrojov, noriem skladovania vodíka, jeho priemyselného a energetického využitia a rôznych druhov jeho prepravy. Legislatívne opatrenia prijme Národná rada Slovenskej republiky. Zoznam opatrení bude vychádzať zo zoznamu primárnych právnych predpisov, sekundárnych právnych predpisov a záväzných technických noriem pripojených k akčnému plánu pre vodík.
MH SR
Q2/2024
Opatrenia na zjednodušenie a urýchlenie pripojenia obnoviteľných zdrojov energie (OZE) do sústavy
Prijatie týchto opatrení, ktoré budú pre vnútroštátne orgány a prevádzkovateľov sústavy povinné:
1. zníženie prekážok pripojenia do sústavy, a to aj prostredníctvom prispôsobenia pravidiel opätovného uvoľnenia nevyužitých kapacít, a aspoň jedna z týchto možností: a) stanovenie lehôt na rezerváciu kapacít v sústave; b) zavedenie finančných stimulov odrádzajúcich od nevyužitia pridelených kapacít včas;
2. opatrenia na zvýšenie transparentnosti procesu pripojenia (vrátane rozhodnutí o pripojení) prostredníctvom pravidelne aktualizovaných online informácií o dostupných kapacitách pripojenia do sústavy a iných relevantných informácií, a to na úrovni regionálnych prevádzkovateľov distribučných sústav aj prevádzkovateľa prenosovej sústavy. Mali by sa zjednotiť požiadavky na transparentnosť vo všetkých distribučných spoločnostiach;
3. harmonizácia pravidiel pripojenia zariadení na výrobu elektriny z OZE do elektrických distribučných sústav v rámci všetkých regionálnych prevádzkovateľov distribučných sústav, najmä prostredníctvom jednotného postupu vydávania povolení na pripojenie do sústavy;
4. prijatie dodatočných regulačných stimulačných mechanizmov Úradom pre reguláciu sieťových odvetví na podporu investícií prevádzkovateľov distribučných sústav do rozvoja distribučnej sústavy s cieľom podnecovať integráciu OZE do sústavy;
5. zavedenie záväzných lehôt pre postupy pripojenia do sústavy pre malé a miestne OZE.
MH SR
Q1/2025
Modernizácia elektrickej stanice
Výsledkom investície bude spustenie prevádzky elektrickej stanice slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS). Modernizácia bude zahŕňať:
1. výmenu transformátorov vrátane zvýšenia transformačného výkonu najmenej o 150 MVA;
2. privedenie napätia 400 kV do elektrickej stanice, nové pripojenie elektrickej stanice k vedeniu s napätím 400 kV a odstránenie starého vedenia s napätím 220 kV;
3. diaľkové riadenie elektrickej stanice z národného dispečingu slovenského prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS);
4. inštaláciu kompenzačných tlmiviek, čím sa zvýši schopnosť regulovať napätie v prenosovej sústave.
MH SR
Q2/2026
Renovačné práce v prenosovej sústave Slovenskej republiky
Z celkového cieľa modernizovať 250 km sa zmodernizuje aspoň 225 km prenosových vedení. Renovácia sa plánuje v rámci sústavy prevádzkovanej slovenským prevádzkovateľom prenosovej sústavy (SEPS) a jej súčasťou bude modernizácia komponentov vysokonapäťových elektrických prenosových vedení.
MH SR
Q4/2025
Dokončenie investícií do modernizácie distribučných sústav v Slovenskej republike
Z celkového cieľa 521 MW sa dosiahne aspoň 469 MW kumulatívnej dodatočnej kapacity na pripojenie obnoviteľných zdrojov energie (OZE) do distribučných sústav na Slovensku. Projekty predovšetkým prispejú k odstráneniu úzkych miest v sústavách a k maximalizácii dodatočnej technickej kapa
MH SR
Q2/2026
Spustenie prevádzky Energetického dátového centra
Spustenie produkčnej prevádzky Energetického dátového centra.
MH SR
Q3/2024