Sociálno-klimatický fond (SKF)
Sociálno-klimatický fond je súčasťou legislatívneho balíka Fit-for 55 za účelom dosiahnutia cieľov Európskej zelenej dohody.
Sociálno-klimatický fond bol zriadený nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/955
z 10. mája 2023 a jeho cieľom je prispieť k sociálne spravodlivému prechodu ku klimatickej neutralite a to prostredníctvom riešenia sociálnych vplyvov, ktoré spôsobí transpozícia smernice o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov do tzv. ETS2 (systém obchodovania s emisiami sa rozšíri na sektory budov a dopravy). Zavedením tzv. ETS2 vzniká podsystém pre obchodovanie s emisnými kvótami pre sektory budov a cestnej dopravy, ktorý spadá pod rozsah pôsobnosti smernice 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 96/61/ES Ú. v. EÚ L 275, 25. 10. 2003.
Celková alokácia Sociálno-klimatického fondu na roky 2026 - 2032 je 65 mld. Eur, prípadne 54,6 mld. EUR (účinnosť ETS2 až od 2028) pre všetky členské štáty EÚ. Pre Slovenskú republiku je stanovená maximálna finančná alokácia 1,53 mld. EUR, prípadne 1,28 mld. EUR (účinnosť ETS2 až od 2028), čo predstavuje podiel v rámci EÚ vo výške 2,36 %. Národné spolufinancovanie predstavuje minimálne 25 % odhadovaných celkových nákladov. Forma podpory bude prebiehať prostredníctvom opatrení a investícií vychádzajúcich zo Sociálno-klimatického plánu, ktoré sú určené na:
- kompenzáciu negatívnych dopadov zavedením ETS2;
- a zároveň, zvýšenie energetickej efektívnosti budov, dekarbonizáciu vykurovania/chladenia budov, poskytnutie lepšieho prístupu k mobilite a doprave s nulovými emisiami.
Sociálno-klimatický plán
Úrad podpredsedu vlády SR pre plán obnovy a odolnosti bol vládou SR na základe uznesenia č. 469 z 10.mája 2023 poverený prípravou Sociálno-klimatického plánu. Za koordináciu prípravy a implementáciu Sociálno-klimatického plánu je zodpovedná Národná implementačná a koordinačná autorita.
V zmysle čl.8 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/955 z 10. mája 2023 oprávnené môžu byť nasledovné opatrenia a investície:
- podpora obnovy budov, najmä v prípade zraniteľných domácností a zraniteľných mikropodnikov, ktoré využívajú budovy s najhoršou hospodárnosťou, a to aj pokiaľ ide o nájomníkov a ľudí žijúcich v sociálnych bytoch;
- podpora prístupu k cenovo dostupnému energeticky efektívnemu bývaniu vrátane sociálneho bývania;
- prispievanie k dekarbonizácii vykurovania a chladenia budov a varenia v nich, napríklad prostredníctvom elektrifikácie, a to zabezpečovaním prístupu k cenovo dostupným a energeticky účinným systémom a integráciou výroby a uskladňovania energie z obnoviteľných zdrojov,
- poskytovanie cielených, prístupných a cenovo dostupných informácií, vzdelávania, osvety a poradenstva o nákladovo efektívnych opatreniach a investíciách, dostupnej podpore obnovy budov a energetickej efektívnosti, ako aj udržateľných a cenovo dostupných alternatívach mobility a dopravy;
- podpora verejných a súkromných subjektov vrátane poskytovateľov sociálneho bývania, najmä verejno-súkromných družstiev, pri vývoji a poskytovaní cenovo dostupných riešení v oblasti energetickej efektívnosti a vhodných finančných nástrojov v súlade so sociálnymi cieľmi fondu;
- poskytnutie prístupu k vozidlám s nulovými a nízkymi emisiami a bicyklom, a to pri zachovaní technologickej neutrality, vrátane finančnej podpory alebo fiškálnych stimulov na ich nákup, ako aj na rozvoj primeranej verejnej a súkromnej infraštruktúry, najmä, ak je to relevantné z hľadiska nákupu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami, infraštruktúry na nabíjanie a dopĺňanie paliva a rozvoja trhu s ojazdenými vozidlami s nulovými emisiami;
- stimulovanie využívania cenovo dostupnej a prístupnej verejnej dopravy a podporu súkromných a verejných subjektov vrátane družstiev pri rozvoji a poskytovaní udržateľnej mobility na požiadanie, služieb spoločnej mobility a možností aktívnej mobility.
Zároveň môžu byť oprávnené aj opatrenia na poskytovanie priamej podpory príjmu zraniteľným domácnostiam a zraniteľným používateľom dopravy s cieľom znížiť vplyv zvýšenia cien cestnej dopravy a vykurovacích palív.
Podpora je zameraná na zraniteľné domácnosti, zraniteľných používateľov dopravy a zraniteľné mikropodniky.
Participatívny proces
Národná implementačná a koordinačná autorita (NIKA) v rámci prípravy Sociálno – klimatického plánu v rámci verejnej konzultácie postupuje v zmysle čl. 5, Nariadenia (EÚ) č. 2023/955. Verejné konzultácie budú prebiehať za účasti regionálnych a miestnych orgánov, zástupcov hospodárskych a sociálnych partnerov, zástupcov orgánov občianskej spoločnosti, mládežníckych organizácií a iných zainteresovaných strán.
Na základe úspešnej žiadosti z októbra 2023 sa Slovenská republika zaradila medzi štáty, ktoré využijú pri vypracovaní Sociálno-klimatického plánu technickú podporu (v rámci TSI nástroja Európskej komisie, tzv. „Technical Support Instrument“). Konzultácie a diskusie k tvorbe a obsahu Sociálno-klimatického plánu prebiehajú na slovenskej úrovni od začiatku TSI projektu (júl 2024) a to s podporou expertov tohto projektu.
V rámci prípravy Sociálno-klimatického plánu, experti TSI doposiaľ vypracovali nasledovné výstupy:
- Úvodná správa v rámci, ktorej bol opísaný prehľad vnútroštátneho kontextu z pohľadu definícii energetickej a dopravnej chudoby, existujúcich trendov v Slovenskej republike, existujúcich podpôr a schém zameraných na posilňovanie podpory Slovenskej republiky pred hrozbou energetickej a dopravenej chudoby. Zároveň správa identifikovala dostupné zdroje, údaje a informačné potreby. Z pohľadu participativného procesu boli identifikovaní kľúčoví socio-ekonomickí partneri.
- Správa o vplyvoch ETS2, identifikácia zraniteľných skupín a plány zapojenia zainteresovaných strán poskytla prehľad výsledkov prvého posúdenia vplyvu, vyhodnotenie potenciálnych účinkov ETS2 na zraniteľné skupiny Slovenska a širší zoznam navrhovaných opatrení a investícii. Táto správa priniesla kritický pohľad na dopady systému obchodovania s emisiami (ETS2) na rôzne zraniteľné skupiny na Slovensku vrátane domácností, používateľov dopravy a mikropodnikov. V úvodnej fáze bola v spolupráci s relevantnými orgánmi štátnej správy, najmä s rezortnými útvarmi ako odbornými garantmi vykonaná aj komplexná analýza environmentálnej situácie v Slovenskej republiky, vrátane analýzy záväzkov, cieľov a priorít vyplývajúcich z príslušných legislatívnych predpisov a koncepčných dokumentov EÚ a SR, z ktorej vyplynuli hlavné disparity a rozvojové potreby v tejto oblasti. Správa bola priebežne komunikovaná so zainteresovanými stranami. Správu nájdete tu.
Na úrovni projektu TSI sú vytvorené pracovné skupiny zastúpené regionálnymi orgánmi, zástupcami hospodárskych a sociálnych partnerov a inými zainteresovanými stranami ako napríklad: Ministerstvo hospodárstva SR; Ministerstvo dopravy SR; Ministerstvo financií SR; Ministerstvo životného prostredia SR; Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR; Inštitút environmentálnej politiky; Inštitút pre stratégie a analýzy; Slovenská inovačná a energetická agentúra; Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny; Slovenská agentúra životného prostredia; Štatistický úrad SR; Úrad pre reguláciu sieťových odvetví; Národná dopravná autorita; Fakulta sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského; Slovenská akadémia vied; Priatelia Zeme a ďalší.
Do procesu tvorby Sociálno-klimatického plánu bude zapojené široké spektrum aktérov, a to najmä:
- národná úroveň, ako napríklad: relevantné ústredné orgány štátnej správy, analytické inštitúcie ministerstiev, neformálne pracovné skupiny v spolupráci s expertami podporovanými v rámci projektu TSI;
- regionálna úroveň, ako napríklad: samosprávne kraje Slovenska, Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest Slovenska ;
- iné zainteresované strany, ako napríklad: dodávatelia a prevádzkovatelia energie a dopravy, zástupcovia zamestnávateľských združení a zväzov, neziskový sektor, akademická obec, a podobne.
Zoznam aktérov, ktorí sa zapojili/boli oslovení do procesu príprav Sociálno-klimatického plánu nájdete tu. Zapojenie prebiehalo na rôznych úrovniach, v rôznych formách a takisto sa líšil rozsah zapojenia. Zoznam aktérov bude pravidelne aktualizovaný.
Časový harmonogram participatívneho procesu
(zmena harmonogramu vyhradená)
Február 2025
19.2. 2025 - Národná konzultácia vo forme online workshopu, kde bol odprezentovaný návrh širokého zoznamu opatrení a investícií, ktoré by mali byť predmetom podpory zo Sociálno-klimatického fondu
- prezentácia výstupov z realizácie projektu TSI
- zápis z workshopu
- zoznam zúčastnených socio – ekonomických partnerov
Marec 2025
13.3. 2025 – Zverejnenie oznámenia o strategickom dokumente „Sociálno-klimatický plán“
Strategické environmentálne hodnotenie (ďalej len "SEA") bolo zahájené s cieľom poskytnúť informácie o možných vplyvoch programu na životné prostredie. V tomto kontexte bolo vydané oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom „Sociálno-klimatický plán“ v zmysle zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Oznámenie bolo zverejnené na webovom sídle Úradu podpredsedu vlády SR pre plán obnovy a znalostnú ekonomiku www.planobnovy.sk/o-nas/socialno-klimaticky-fond-skf/ a na www.enviroportal.sk.
26.3. 2025 – Stretnutie so zástupcami mimovládneho sektora sa uskutočnilo s cieľom vytvoriť priestor na otvorený dialóg o pripomienkach, návrhoch a požiadavkách zainteresovaných strán. Táto diskusia slúžila nielen na identifikáciu aktuálnych problémov a výziev, ktorým čelí mimovládny sektor, ale aj o možnostiach spolupráce. Účastníci stretnutia mali možnosť prezentovať svoje názory a navrhnúť konkrétne riešenia. Cieľom bolo posilniť dôveru, podporiť spoluprácu a zabezpečiť, že hlas mimovládnych organizácií bude vypočutý a zohľadnený v prípravách Sociálno-klimatického plánu.
Apríl 2025
15.4. 2025 – Stretnutie so socio-ekonomickými partnermi („Short list“) – regionálna úroveň
24.4.2025 – Stretnutie so socio-ekonomickými partnermi („Short list“) – súkromný a neziskový sektor
29.4.2025 – Support to the Preparation of Social Climate Plans – Identification of vulnerable groups and presentation of possible measures and investments – celoeurópske podujatie zamerané na prípravu SKP v jednotlivých členských štátoch, vrátane prezentácie za Slovenskú republiku. Registrácia možná na tomto mieste.
30.4.2025 – Národná konzultácia vo forme online workshop-u, kde bude odprezentovaný návrh užšieho zoznamu opatrení a investícií, ktoré by mali byť predmetom podpory zo Sociálno-klimatického fondu
Máj 2025
TBA - Stretnutie so všetkými zainteresovanými stranami, organizované projektovým tímom TSI a s podporou NIKA
Jún/júl 2025
TBA - Verejné prerokovanie Správy o hodnotení SD a strategického dokumentu „Sociálno-klimatický plán“
NIKA bude organizovať paralelné pracovné stretnutia so zástupcami regionálnych orgánov, zástupcami občianskeho sektora a podnikateľskými subjektami ad hoc podľa potreby. Informácie ohľadom harmonogramu a plánovaných aktivít budú pravidelne aktualizované a zverejňované na tomto webovom sídle.
V prípade záujmu o účasť na stretnutiach kontaktujte Oddelenie Sociálno - klimatického plánu.
Legislatíva a kľúčové dokumenty
- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/955 (PDF - 1MB)
- Smernica 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady (PDF - 500KB)
- Uznesenie vlády SR č. 469 z 20. septembra 2023 (PDF - 270KB)
- Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021-2030 (PDF - 7MB)
- Aktualizácia Integrovaného národného energetického a klimatického plánu na roky 2021-2030
Kontakt
Oddelenie Sociálno - klimatického plánu: [email protected]