Sociálno-klimatický fond (SKF)

Sociálno-klimatický fond je súčasťou legislatívneho balíka Fit-for 55 za účelom dosiahnutia cieľov Európskej zelenej dohody. 

Sociálno-klimatický fond bol zriadený nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/955
z 10. mája 2023 a jeho cieľom je prispieť k sociálne spravodlivému prechodu ku klimatickej neutralite a to prostredníctvom riešenia sociálnych vplyvov, ktoré spôsobí transpozícia smernice o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov do tzv. ETS2 (systém obchodovania s emisiami sa rozšíri na sektory budov a dopravy). Zavedením tzv. ETS2 vzniká podsystém pre obchodovanie s emisnými kvótami pre sektory budov a cestnej dopravy, ktorý spadá pod rozsah pôsobnosti smernice 2003/87/ES Európskeho parlamentu a Rady o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve, a ktorou sa mení a dopĺňa smernica Rady 96/61/ES Ú. v. EÚ L 275, 25. 10. 2003.

Celková alokácia Sociálno-klimatického fondu na roky 2026 - 2032 je 65 mld. Eur, prípadne 54,6 mld. EUR (účinnosť ETS2 až od 2028) pre všetky členské štáty EÚ. Pre Slovenskú republiku je stanovená  maximálna finančná alokácia 1,53 mil. EUR, prípadne 1,28 mil. EUR (účinnosť ETS2 až od 2028), čo predstavuje podiel v rámci EÚ vo výške 2,36 %. Národné spolufinancovanie predstavuje minimálne 25 % odhadovaných celkových nákladov. Forma  podpory bude prebiehať prostredníctvom opatrení a investícií vychádzajúcich zo Sociálno-klimatického plánu, ktoré sú určené na:

  • kompenzáciu negatívnych dopadov zavedením ETS2;
  • a zároveň, zvýšenie energetickej efektívnosti budov, dekarbonizáciu vykurovania/chladenia budov, poskytnutie lepšieho prístupu k mobilite a doprave s nulovými emisiami.

PROCES SEA

Sociálno-klimatický plán

Úrad podpredsedu vlády SR pre plán obnovy a odolnosti bol vládou SR na základe uznesenia č. 469 z 10.mája 2023 poverený prípravou Sociálno-klimatického plánu.  Za koordináciu prípravy a implementáciu Sociálno-klimatického plánu je zodpovedná Národná implementačná a koordinačná autorita.

V zmysle čl.8 nariadenia  Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 2023/955 z 10. mája 2023  oprávnené môžu byť nasledovné opatrenia a investície:

  1. podpora obnovy budov, najmä v prípade zraniteľných domácností a zraniteľných mikropodnikov, ktoré využívajú budovy s najhoršou hospodárnosťou, a to aj pokiaľ ide o nájomníkov a ľudí žijúcich v sociálnych bytoch;
  2. podpora prístupu k cenovo dostupnému energeticky efektívnemu bývaniu vrátane sociálneho bývania;
  3. prispievanie k dekarbonizácii vykurovania a chladenia budov a varenia v nich, napríklad prostredníctvom elektrifikácie, a to zabezpečovaním prístupu k cenovo dostupným a energeticky účinným systémom a integráciou výroby a uskladňovania energie z obnoviteľných zdrojov,
  4. poskytovanie cielených, prístupných a cenovo dostupných informácií, vzdelávania, osvety a poradenstva o nákladovo efektívnych opatreniach a investíciách, dostupnej podpore obnovy budov a energetickej efektívnosti, ako aj udržateľných a cenovo dostupných alternatívach mobility a dopravy;
  5. podpora verejných a súkromných subjektov vrátane poskytovateľov sociálneho bývania, najmä verejno-súkromných družstiev, pri vývoji a poskytovaní cenovo dostupných riešení v oblasti energetickej efektívnosti a vhodných finančných nástrojov v súlade so sociálnymi cieľmi fondu;
  6. poskytnutie prístupu k vozidlám s nulovými a nízkymi emisiami a bicyklom, a to pri zachovaní technologickej neutrality, vrátane finančnej podpory alebo fiškálnych stimulov na ich nákup, ako aj na rozvoj primeranej verejnej a súkromnej infraštruktúry, najmä, ak je to relevantné z hľadiska nákupu vozidiel s nulovými a nízkymi emisiami, infraštruktúry na nabíjanie a dopĺňanie paliva a rozvoja trhu s ojazdenými vozidlami s nulovými emisiami;
  7. stimulovanie využívania cenovo dostupnej a prístupnej verejnej dopravy a podporu súkromných a verejných subjektov vrátane družstiev pri rozvoji a poskytovaní udržateľnej mobility na požiadanie, služieb spoločnej mobility a možností aktívnej mobility.

Zároveň môžu byť oprávnené aj opatrenia na poskytovanie priamej podpory príjmu zraniteľným domácnostiam a zraniteľným používateľom dopravy s cieľom znížiť vplyv zvýšenia cien cestnej dopravy a vykurovacích palív.

Podpora je zameraná na  zraniteľné domácnosti, zraniteľných používateľov dopravy a zraniteľné mikropodniky.

Participatívny proces

Národná implementačná a koordinačná autorita (NIKA) v rámci prípravy Sociálno – klimatického plánu v rámci verejnej konzultácie postupuje v zmysle čl. 5, Nariadenia (EÚ) č. 2023/955. Verejné konzultácie budú prebiehať za účasti regionálnych a miestnych orgánov, zástupcov hospodárskych a sociálnych partnerov, zástupcov orgánov občianskej spoločnosti, mládežníckych organizácií a iných zainteresovaných strán.

Na základe úspešnej žiadosti z októbra 2023 sa Slovenská republika zaradila medzi štáty, ktoré využijú pri vypracovaní Sociálno-klimatického plánu technickú podporu (v rámci TSI nástroja Európskej komisie, tzv. „Technical Support Instrument“). Konzultácie a diskusie k tvorbe a obsahu Sociálno-klimatického plánu prebiehajú na slovenskej úrovni od začiatku TSI projektu (júl 2024) a to s podporou expertov tohto projektu.

Na úrovni projektu TSI sú vytvorené pracovné skupiny zastúpené regionálnymi orgánmi, zástupcami hospodárskych a sociálnych partnerov a inými zainteresovanými stranami ako napríklad: Ministerstvo hospodárstva SR; Ministerstvo dopravy SR; Ministerstvo financií SR; Ministerstvo životného prostredia SR; Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR; Inštitút environmentálnej politiky; Inštitút pre stratégie a analýzy; Slovenská inovačná a energetická agentúra; Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny; Slovenská agentúra životného prostredia; Štatistický úrad SR; Úrad pre reguláciu sieťových odvetví; Národná dopravná autorita; Fakulta sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského; Slovenská akadémia vied; Priatelia Zeme a ďalší.

Do procesu tvorby Sociálno-klimatického plánu  bude zapojené široké spektrum aktérov, a to najmä:

  • národná úroveň, ako napríklad: relevantné ústredné orgány štátnej správy, analytické inštitúcie ministerstiev, neformálne pracovné skupiny v spolupráci s expertami podporovanými v rámci projektu TSI;
  • regionálna úroveň, ako napríklad: samosprávne kraje Slovenska, Združenie miest a obcí Slovenska, Únia miest Slovenska ;
  • iné zainteresované strany, ako napríklad: dodávatelia a prevádzkovatelia energie a dopravy, zástupcovia zamestnávateľských združení a zväzov, neziskový sektor, akademická obec, a podobne.

Národná konzultácia vo forme online workshopu sa konala dňa 19.02.2025, kde bol odprezentovaný návrh širokého zoznamu opatrení a investícií, ktoré by mali byť predmetom podpory z SKP, viď. nižšie.

NIKA plánuje ďalšie stretnutie zamerané na prezentáciu vybraných opatrení a investícií  v priebehu apríla 2025. Záverečné stretnutie so všetkými zainteresovanými stranami, organizované projektovým tímom TSI a s podporou NIKA sa plánuje v apríli, prípadne v máji 2025. Zároveň NIKA  bude organizovať paralelné pracovné stretnutia so zástupcami regionálnych orgánov, zástupcami  občianskeho  sektora a podnikateľskými subjektami.

 

Legislatíva a kľúčové dokumenty

 

Kontakt

Oddelenie Sociálno - klimatického plánu: [email protected]

Táto webová stránka používa súbory cookie na zabezpečenie dobrého zážitku z prehliadania

Patria medzi ne základné súbory cookie, ktoré sú potrebné na prevádzku stránky, ako aj ďalšie, ktoré sa používajú len na anonymné štatistické účely, na nastavenie komfortu alebo na zobrazenie personalizovaného obsahu. Sami sa môžete rozhodnúť, ktoré kategórie chcete povoliť. Upozorňujeme, že na základe vašich nastavení nemusia byť dostupné všetky funkcie webovej lokality.

Táto webová stránka používa súbory cookie na zabezpečenie dobrého zážitku z prehliadania

Patria medzi ne základné súbory cookie, ktoré sú potrebné na prevádzku stránky, ako aj ďalšie, ktoré sa používajú len na anonymné štatistické účely, na nastavenie komfortu alebo na zobrazenie personalizovaného obsahu. Sami sa môžete rozhodnúť, ktoré kategórie chcete povoliť. Upozorňujeme, že na základe vašich nastavení nemusia byť dostupné všetky funkcie webovej lokality.

Vaše nastavenia cookies boli uložené